Wees een team

Wij gebruiken in deze blog verwijzingen naar ‘zij’ en ‘haar’ , zodat de tekst beter leest. Natuurlijk hebben wij het in de tekst over zowel meisjes als jongens.

Het leven van jongeren kan hectisch zijn. Niet alleen wordt er veel van hen verwacht op school, thuis moeten zij ook voldoen aan verwachtingen. Hiernaast hebben zij te maken met vele veranderingen op zowel lichamelijk, emotioneel, cognitief en sociaal vlak.

Op school moeten zij zich gedragen, stil zitten, luisteren en goede cijfers halen. Thuis moeten ze huiswerk maken, meehelpen in huis en het halen van goede cijfers op school is hier ook belangrijk. Op sociaal vlak wordt er veel van hen gevraagd, ze maken nieuwe vrienden, willen goede indrukken achterlaten en erbij horen.

De jongere begint een eigen mening te vormen en komt er achter waar haar interesses liggen. Op emotioneel en lichamelijk vlak krijgen zij te maken met balans en onbalans in de hormoonlevels. Ze krijgen te maken met zelfbeeld, zelfvertrouwen, schoonheidsbeelden van de maatschappij en hoe zij hier mee omgaan. Sociale media wordt een groot deel van hun leven, wat onzekerheden en uitdagingen met zich meebrengt.

Dit alles kan overweldigend zijn voor veel jongeren. Vaak proberen zij zich groot te houden en doen zij alsof er niks aan de hand is. Toch heeft één of meer van deze vlakken impact op de jongere. Het kan ervoor zorgen dat de jongere het gevoel heeft dat zij er alleen voor staat.

Het gevoel dat de jongere er alleen voor staat kan resulteren in dat de jongere zich eenzaam voelt, jong een burn-out krijgt of zelfs faalangst ontwikkelt.

Hoe kan je als ouder je kind hier het beste in ondersteunen?

Onderverdeelde aandacht

Als allereerst is het belangrijk dat je de tijd neemt voor je tiener en dat je beschikbaar bent voor haar. Geef je kind jouw onverdeelde aandacht.

Dit klinkt misschien vanzelfsprekend. Elke ouder doet dit toch al?

Maar ga eens bij jezelf na wanneer de laatste keer was dat je echt in gesprek bent gegaan met je tiener en zij jouw volledige aandacht had. Niet terwijl je kookt, je op je mobiel zit, de tv aanstaat, je eet of aan het multitasken bent.

Wanneer dit lastig is, spreek dan een moment af waarop je met je tiener hiervoor gaat zitten. Pak een kopje thee of koffie erbij, leg je mobiels aan de kant en praat met elkaar.

Een ander onderdeel van onverdeelde aandacht is het echt luisteren naar je tiener. Als ouder ben je vaak geneigd veel te willen praten of dwalen je gedachten af naar de boodschappen die je niet mag vergeten, de mail die nog verstuurd moet worden of één van de andere tienduizend dingen die je ervan kunnen weerhouden om echt te luisteren.

Probeer al deze gedachtes aan de kant te schuiven wanneer je met je tiener in gesprek gaat. Focus op haar leven. Hoe gaat het nu echt met haar? Wie zijn haar goede vrienden en vriendinnen? Heeft zij nog wat leuks meegemaakt op school? Iets minder leuks? Probeer vooral open vragen te stellen als ‘Hoe was je dag?’, ‘Wat heb je allemaal gedaan?’, ‘Hoe was dit?’. Vraag door als je merkt dat er niet veel uit komt en probeer niet te oordelen.

Wanneer je tiener het idee heeft dat zij beoordeeld wordt door jou, zal zij niet veel vertellen. Misschien heeft zij het idee dat je boos wordt als zij iets verteld over wat er gebeurd is in de klas of schaamt zij zich voor bepaalde dingen. Het is van belang dat je positief blijft en oprechte interesse toont in het leven van je tiener.

Hulp bieden waar nodig

Andere manieren om je tiener te ondersteunen is door haar te helpen bij overhoren. Niet alleen heeft je tiener dan het idee dat zij er niet alleen voor staat, maar zo heb jij ook een beeld bij hoe goed zij de stof voor de toekomstige toetsen kent. Ook hier is het belangrijk om zo oordeelvrij mogelijk te reageren. Kent je tiener de stof nog niet goed? Probeer dan samen met manieren te komen om dit op te lossen. Wordt niet boos of geïrriteerd, maar blijf positief.

Ook het helpen bij het huiswerk, het meedenken naar manieren van leren en meedenken over de stof geeft je tiener het gevoel dat zij er niet alleen voor staat. Doordat jij je hulp aanbiedt voelt zij zich gesterkt.

Hiernaast creëer je door samen bezig te gaan draagvlak. Je tiener zal zich sneller verantwoordelijk voelen voor taken als zij deze samen met jou heeft bedacht en/of besproken, dan wanneer deze opgelegd worden. (Denk bijvoorbeeld aan samen plannen).

Door oprechte interesse te tonen in het leven van je tiener, haar te helpen met haar schoolwerk en een open, niet oordelende houding te hebben, vorm je een team en geef jij je kind een veilig gevoel. Tieners kunnen je het gevoel geven dat ze alles alleen willen doen, maar als ouder weet je dat dat niet altijd kan. Geef ruimte aan je tiener, maar wees beschikbaar wanneer zij je hulp nodig heeft.

Balans vinden wat laat je je tiener doen, wat doe jij?

Samenwerken geeft je tiener het gevoel dat zij gesteund wordt. Laat je tiener altijd eerst zelf proberen, maar zorg ervoor dat zij weet dat zij altijd op jou kan terugvallen. De adolescentie is een hele bijzondere, mooie tijd, waarin je tiener zichzelf beter leert kennen. Door een veilige haven te bieden waar zij op terug kan vallen, vragen kan stellen en advies kan krijgen, zorg je ervoor dat je tiener motivatie krijgt om nieuwe uitdagingen vol goede moed aan te gaan.

Grooth in studiebegeleiding

Persoonlijke aandacht staat bij ons centraal. We gaan uit van jouw mogelijkheden en niet van jouw beperkingen.

Waarom kiezen voor De Grooth?
  • Wij geven je de uitleg die jij nodig hebt, zodat je succesvol aan de slag kunt met je schoolwerk.
  • Wij sluiten aan bij jouw leervoorkeuren, zodat het leren leuker, makkelijker en effectiever wordt.
  • Wij bieden een informele sfeer waarin jij in alle rust jouw werk kunt doen.